Hakukoneoptimointi - Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Google on tunnetuin ja ylivoimaisesti tärkein hakukone. Muita tärkeitä hakukoneita ovat mm.Bing, Yahoo ja Yandex.

Verkkokaupan pitäisi sijoittua hakukoneen maksuttomissa orgaanisissa hakutuloksissa ensimmäisille hakusivulle, jotta tuotetta netissä etsivä potentiaalinen asiakas saataisiin houkuteltua verkkokauppaan. Tavoitteena on myös vaikuttaa kävijöiden laatuun siten, että verkkokauppaan tulisi nimenomaan niitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteista ja palveluista eli ovat potentiaalisia asiakkaita.

Verkkokaupan ulkopuolinen (off-page) hakukoneoptimointi

Tarkoittaa verkkokaupan tuotteisiin osoittavien ulkopuolisten linkkien hankkimista. Linkkejä saadaan verkkokauppahakemistoista ja sosiaalisesta mediasta.

Verkkokaupan sisäinen (on-page) hakukoneoptimointi

Sisäisessä hakukoneoptimoinnissa hakukonesijoitusta parannetaan tekemällä verkkokauppa hakukoneystävälliseksi, optimoinnissa käytetään verkkokaupalle ja sen tuotteille ominaisia avainsanoja ja lauseita. Tärkeimpiä ovat myytävien tuotteiden perusteella muodostettu Title-tunniste otsikko avainsanat sekä avainsanoja sisältävä tuotekuvauksesta muodostettu Meta description.

Title-tunniste ja Meta description

seo kuva

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä haasteita on yksilöllisen ja osuvan Title- tunnisteen eli otsikon luominen. Title tunnisteena tulisi käyttää tuote tai kategoria nimestä muodostettua avainsanaa, koska Title-tunniste kertoo hakukoneille, mitä haettava sivu on. Tällöin haettava sivu on tuotteesta tai tuoteryhmästä kertova sivu ja asiakas surffaa suoraan etsimänsä tuotteen sivulle. Title tunnisteen pituus voi olla maksimissaan 65 merkkiä.

Toinen tärkeä asia on Meta description sisällönkuvauskentän luominen tuote ja kategoria sivuja varten. Tuotetta tai kategoriaa kuvaava Meta description-sisällönkuvauskenttä antaa Googlelle ja muille hakukoneille yhteenvedon tuote- ja kategoriatiedoista. Yhteenveto näkyy Google-hakutuloksessa Title tunnisteen alapuolella.

Meta description -sisällönkuvauskenttä voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä tuotteen tai kategorian kuvauksesta ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla tuotteesta, jotta asiakas kiinnostuisi klikkaamaan itsensä tuotteen sivuille. Kuvaukseen kannattaa upottaa tuotenimi ja muutamia muita nimityksiä, joita tuotteesta käytetään.

Meta tietoihin kuuluva Meta keywords kenttä ei ole kovin tärkeä nykyään, mutta Meta keywords sanoja kannattaa laittaa 1 - 4 avainsanaa.

Tuotetietojen pääotsikko h1 ja aliotsikot h2, h3, h4

h1 pääotsikoita saa olla sivulla 1 kpl. Pääotsikko tulisi muodostaa siten että se sisältää avainsanan. Tuotekuvauksessa pitäisi käyttää aliotsikointia h2, h3, h4.

Selkokielinen hakukoneystävällinen osoiterakenne

Verkkokaupan tuote ja kategoria linkin pitää olla selkokielinen sanakokonaisuus, jotta hakukone ymmärtää lukea tuotteen tai kategoria osoitteen oikein.

Kanoninen Url osoite

Kanoninen Url on tarpeellinen jos on useita samansisältöisiä sivuja. Tällöin kanonista url osoitetta käytetään parantamaan sivujen linkitystä siten, että kävijä ohjataan halutulle tuotesivulle.

JLCommerce Pro verkkokauppa on rakenteeltaan hakukoneystävällinen ja sisältää hakukoneoptimointi ominaisuudet

  • Verkkokauppa huolehtii hakukonenäkyvyydestä automaattisesti
  • Selkokielinen hakukoneystävällinen tuotteen ja tuoteryhmän mukainen osoiterakenne.
  • Muokattava tai tuotenimen mukainen Title tunniste tuotteelle ja tuoteryhmälle.
  • Muokattava tai tuotekuvauksesta lyhennetty Meta description sisällönkuvaus kenttä tuotteelle ja tuoteryhmälle.
  • Muokattava Meta Keywords kenttä tuotteelle ja tuoteryhmälle.
  • Alt-tagit tuotekuviin automaattisesti.
  • H1-pääotsikko tuotenimelle automaattisesti.
  • Kanoninen Url osoite tuotteelle ja tuoteryhmälle.
  • Google XML sivukartta tuotteille, tuoteryhmille, valmistajille.
  • Google Analytics kävijäseuranta liitäntä.

Paluu   Tarjouspyyntö