Verkkokaupan hakukoneoptimointi
JLCommerce Pro verkkokaupan kehitystyössä hukukoneoptimointiin kiinnitetään erityistä huomiota, koska verkkokaupat saavat suurimman osan asiakkaistaan hakukoneiden kautta. Hakukoneista Google on tunnetuin ja ylivoimaisesti tärkein. Muita hakukoneita ovat mm.Bing, Yahoo ja Yandex.
Hakukoneoptimoiti tähtää siihen, että verkkokauppa sijoittuu hakukoneen maksuttomissa hakutuloksissa ensimmäisille hakusivulle. Silloin tuotetta netistä etsivä asiakas saadaan houkuteltua tutustumaan verkkokauppaan.
Tavoitteena on myös vaikuttaa kävijöiden laatuun siten, että verkkokauppaan tulisi nimenomaan niitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteista ja palveluista eli ovat potentiaalisia asiakkaita.
Verkkokaupan sisäinen (on-page) hakukoneoptimointi
Sisäinen hakukoneoptimointi pitäisi käynnistää jo kun verkkokaupan perustaminen alkaa. Sisäisessä optimoinnissa nostetaan verkkokaupan tuotteiden hakukonesijoitusta optimoimalla tuoteryhmäsivut ja tuotesivut avainsanojen ja lauseiden avulla eli tehdään verkkokauppa hakukoneystävälliseksi. Tärkeimpiä ovat myytävien tuotteiden perusteella muodostettu Title-tunniste otsikko avainsanat sekä avainsanoja sisältävä tuotekuvauksesta muodostettu Meta description.
Title-tunniste ja Meta description
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä haasteita on yksilöllisen ja osuvan Title- tunnisteen eli otsikon luominen. Title tunnisteena tulisi käyttää tuoteryhmien, tuotteiden tai tuotemerkkien nimestä muodostettua avainsanaa, koska Title-tunniste kertoo hakukoneille, mitä haettava sivu on. Tällöin haettava sivu on tuotteesta, tuoteryhmästä tai tuotemerkistä kertova sivu ja asiakas ohjataan suoraan etsimänsä tuotteen sivulle. Title tunnisteen pituus voi olla maksimissaan 65 merkkiä.
Toinen tärkeä asia on Meta description sisällönkuvauskentän luominen tuote ja kategoria sivuja varten. Tuotetta tai kategoriaa kuvaava Meta description-sisällönkuvauskenttä antaa Googlelle ja muille hakukoneille yhteenvedon tuote- ja kategoriatiedoista. Yhteenveto näkyy Google-hakutuloksessa Title tunnisteen alapuolella.
Meta description -sisällönkuvauskenttä voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä tuotteen tai kategorian kuvauksesta ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla tuotteesta, jotta asiakas kiinnostuisi klikkaamaan itsensä tuotteen sivuille. Kuvaukseen kannattaa sisällyttää Title tunniste tai muu nimitys, joita tuotteesta käytetään.
Meta tietoihin kuuluva Meta keywords kenttä ei ole kovin tärkeä nykyään, mutta Meta keywords sanoja voi laittaa 1 - 4 avainsanaa.
Tuotetietojen pääotsikko h1 ja aliotsikot h2, h3, h4
h1 pääotsikoita saa olla sivulla 1 kpl. Pääotsikko tulisi muodostaa siten että se sisältää avainsanan. Tuotekuvauksessa pitäisi käyttää aliotsikointia h2, h3, h4.
Selkokielinen hakukoneystävällinen osoiterakenne
Verkkokaupan tuote ja kategoria linkin pitää olla selkokielinen sanakokonaisuus, jotta hakukone ymmärtää lukea tuotteen tai kategoria osoitteen oikein.
Kanoninen Url osoite
Kanoninen Url on tarpeellinen jos on useita samansisältöisiä sivuja. Tällöin kanonista url osoitetta käytetään parantamaan sivujen linkitystä siten, että kävijä ohjataan halutulle tuotesivulle.
Verkkokaupan ulkopuolinen (off-page) hakukoneoptimointi
Tehdään verkkokaupan perustamisen jälkeen. Tarkoittaa verkkokauppaan ja sen tuotteisiin osoittavia ulkoisia linkkejä ja sosiaalista mediaa.
- Erilaiset palvelu- ja linkkihakemistot
- Facebook
- Instagram
- Google+
- YouTube videot
JLCommerce Pro verkkokauppa on rakenteeltaan hakukoneystävällinen ja sisältää hakukoneoptimointi ominaisuudet
- Verkkokauppa huolehtii hakukonenäkyvyydestä automaattisesti
- Selkokielinen hakukoneystävällinen tuotteen ja tuoteryhmän mukainen osoiterakenne.
- Muokattava tai tuotenimen mukainen Title tunniste tuotteelle ja tuoteryhmälle.
- Muokattava tai tuotekuvauksesta lyhennetty Meta description sisällönkuvaus kenttä tuotteelle ja tuoteryhmälle.
- Muokattava Meta Keywords kenttä tuotteelle ja tuoteryhmälle.
- Alt-tagit tuotekuviin automaattisesti.
- H1-pääotsikko tuotenimelle automaattisesti.
- Kanoninen Url osoite tuotteelle ja tuoteryhmälle.
- Google XML sivukartta tuotteille, tuoteryhmille, valmistajille.
- Google Analytics kävijäseuranta liitäntä.