Verkkokaupan korversioprosentti
Verkkokaupan konversio eli konversioprosentti on se prosenttiosuus verkkokaupan kävijöistä, jotka tekevät ostoksen.
Jotta mahdollisimman moni verkkokaupassa kävijä tekisi ostoksen, pitää verkkokaupan konversio optimoida.
Ennen optimointia verkkokaupan konversio tutkitaan verkkoanalyysi työkaluilla. Tähän tarkoitukseen on olemassa useita työkaluja, joista tunnetuin ja yleisimmin käytetty on Google Analytics.
Luodaan Google Analytics -tili, sen jälkeen Google Analytics työkalulla kerätään tietoa verkkokaupassa kävijöistä. Saatu kävijätieto analysoidaan ja tehdään suunnitelma konversiota parantavista toimenpiteistä.
JLCommerce Pro verkkokaupassa on Google Analytics esiasennettuna.
JLCommerce Pro verkkokauppa perustetaan huomioimalla konversion merkitys.
Käytännössä konversion parantaminen tarkoittaa että kauppa on mahdollisimman asiakaslähtöinen ja helposti ymmärrettävä. Tuotesivujen käytettävuuden pitäisi olla kunnossa eli ostamisen pitää olla mukavaa.
Konversion parantaminen eli konversio-optimointi toimenpiteet
Tuotesivun pitää houkutella ostamaan tuote.
- Tuotekuvauksessa pitää käyttää virheetöntä selkeää kieltä
- Tuotekuvan pitää olla tyylikäs ja korkeatasoinen.
- Tuotesivulla tulee näkyä toimitusaika ja saatavuus.
- Tuotteiden selaaminen pitää olla helppoa.
- Tuotesivun ja ostoskorisivun yhteydessä pitää olla esillä vaihtoehtoisia tuotteita ja lisävarusteita.
Verkkokaupan ulkoasu
- Ulkoasun pitää olla luotettava, selkeä ja ostamiseen houkutteleva
- Responsiivisuus eli verkkokaupasta pitäisi voida ostaa kaikilla laitteilla, mukaanlukien älypuhelimet
Ostotapahtuma pitää voida tehdä helposti.
- Tärkeimpien painikkeiden kuten "Lisää ostoskoriin" ja "Vahvista tilaus" pitää erottua taustasta ja muista verkkokaupan painikkeista
- Ostos pitää voida tehdä myös ilman asiakastiliä.
- Ostotapahtuma ostoskorista tilausvahvistukseen pitää tapahtua selkeästi.
- Sivujen pitää latautua nopeasti.
Kampanjat
- Ostamista pitää voida vauhdittaa esim. kampanjatuotteilla
- Huonosti myyvät tuotteet laitetaan kampanjatuotteiksi
- Kampanjatuotteet laitetaan näkymään hyvin kauppaan.
Maksu-ja toimitustavat
- Maksutapa ja toimitustapavalikoiman pitää olla laaja, jotta asiakas saa haluamansa palvelun
- Maksutapa- ja toimitustapakuvakkeiden sekä toimituskulujen tulisi näkyä heti, kun tuote on siirretty ostoskoriin
- Selkeät toimitusehto lausekkeet kuten: 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus.
Verkkokaupan yhteystiedot
- Verkkokaupan yhteystiedot tulee näkyä selkeästi jokaisella sivulla
- Yhteystiedoissa pitää näkyä asiakaspalvelusta vastaavan henkilön nimi ja puhelinnumero
- Live chat parantaa konversiota